Gå til innhold

Politisk ansvarsfraskrivelse

2016 8 juni
av LUHM


Justisminister Anders Anundsen skyver ansvaret for at det brukes og selges cannabis på norske skoler over på de som ønsker lovliggjøring og regulering – men politikerne må ta ansvar for egen politikk.

Når TV2 formidler at politiet i Oslo slår alarm om bruk og salg av cannabis på skoler, er ikke det en ny problemstilling slik man kunne få inntrykk av da Jan Bøhler (Ap) i forrige uke tok saken opp til debatt i Stortinget og sa at store kriminelle nettverk ønsker å selge på nye markeder, og da er skolene blitt en viktig arena den siste tiden.

Det har vært rapportert om bruk og salg av cannabis på norske skoler i lang tid. Det er 15 år siden NRK meldte om at alle de videregående skolene i Lillehammer hadde elever som røyket og omsatte hasj i skoletida. Det er 11 år siden politiets første storaksjon på Sogn videregående skole i Oslo, og det har siden blitt gjennomført flere razziaer på barne- og ungdomsskoler rundt omkring i landet, både lovlige og ulovlige. Det er altså ikke et nytt problem, men det vil bli større og mer alvorlig fordi den illegale økonomien er knyttet til trusler, vold og kamp om salgsområder. I tillegg bidrar det til korrupsjon og hvitvasking, og problemer også andre steder i verden. les mer…

Norsk cannabispolitikk frem til UNGASS 2019

2016 2 mai
av LUHM


På FNs toppmøte om narkotika, UNGASS 2016, ble det vedtatt en handlingsplan frem til 2019. Da skal det forhandles frem en ny plan, og det kan bli gjort endringer i konvensjonene.

Det ble foreslått at alle FNs medlemsland må evaluere effektene av den politikken de fører, og at politikken må baseres på hvordan virkeligheten faktisk er og ikke ideologi.

Dette innlegget vil bli holdt oppdatert med informasjon om hvordan forbudspolitikken blir evaluert, om det veies opp mot lovliggjøring og regulering som alternativ, og eventuelle endringer i cannabislovgivningen. les mer…

Norges udemokratiske FN-prosess

2016 3 mars
av LUHM


Lovliggjøring og regulering av cannabis for rekreasjonell bruk står på agendaen i FN.

Den norske UNGASS-prosessen inkluderer mange fine ord om viktigheten av deltakelse fra det sivile samfunn, og at demokratiet er avhengig av ulike typer innspill, men i praksis fungerer det som et velregissert spill.

Det er kun aktører som ikke krever endring av FN-konvensjonene som får representere Norge.
 

Kronikk hos Minerva 3. mars 2016 les mer…

Avkriminalisering vs lovliggjøring

2016 23 februar
av LUHM
Avkriminalisering og lovliggjøring


Begrepsforvirring og undervurdering av kulturforskjeller gjør veien til lovliggjøring og regulering av cannabis ekstra lang.

Midt i UNGASS-prosessen hvor lovlig regulering av cannabis for rekreasjonell bruk står på agendaen, har avkriminaliseringsdebatten blusset opp igjen. Til avholdsbevegelsens og andre forbudstilhengeres glede, fordi de vet at endringsforslag vil være under dagens rammeverk – forbudspolitikk. les mer…

Behov for et totalregnskap

2016 5 februar
av LUHM


For å kunne si at vi fører en kunnskapsbasert politikk må vi ha oversikt over hva den politikken vi fører, koster.

De totale kostnadene ved dagens forbuds- og kontrollregime må veies opp mot de totale kostnadene ved lovliggjøring og regulering som alternativ.

En slik analyse vil synliggjøre kostnader som vi ikke måler og vektlegger i dag.
Det vil kunne føre til endringer som er til gode for samfunnet, både nasjonalt og globalt.

 
Debattinnlegg hos Morgenbladet 5. februar 2016 les mer…

Behov for kunnskapsløft i cannabisdebatten

2015 2 desember
av LUHM


Etter et avisinnlegg i fjor om at forbudspolitikken og det illegale markedet er en stor samfunnstrussel, var jeg i debatt med justisminister Anders Anundsen om dette på NRK Dagsnytt 18. Han sa at han ikke kunne se noen fordeler ved å regulere salg og omsetning av cannabis.

Når helseminister Bent Høie på NRK sier at norsk politikk ikke har innvirkning andre steder i verden, at det ikke har noe med oss å gjøre, viser det tydelig hvorfor det er behov for at det blir nedsatt et offentlig utvalg som lager en kost-nytteanalyse som inkluderer og vektlegger det globale perspektivet.

Det er uenighet om cannabis skal lovliggjøres eller ikke, men kravet om en evaluering av politikken er noe vi bør kunne enes om.
 

Kronikk hos Minerva 8. desember 2015 les mer…

Høringsuttalelse til stortingsmelding «Globale sikkerhetsutfordringer»

2015 24 oktober
av LUHM
Stortingsmelding om globale sikkerhetsutfordringer


Utenriksminister Børge Brende kunngjorde den 17. september 2014 at Regjeringen ville legge frem en stortingsmelding om hvordan Norge bør møte fremtidens globale sikkerhetsutfordringer.

Helseeminister Bent Høie svarte LUHM i oktober 2014 angående Norges arbeid frem mot UNGASS 2016: «Regjeringen vil i løpet av 2015 legge fram en stortingsmelding om globale sikkerhetsutfordringer. Flere av de forhold som tas opp i deres brev vil bli omhandlet der.»

Meld. St. 37 (2014–2015) «Globale sikkerhetsutfordringer i utenrikspolitikken – Terrorisme, organisert kriminalitet, piratvirksomhet og sikkerhetsutfordringer i det digitale rom» ble godkjent i statsråd den 19. juni 2015, og oversendt til Stortingets Utenriks- og forsvarskomite.

LUHM sendte høringsuttalelsen til Globale sikkerhetsutfordringer til Utenriksdepartementet sammen med innspill til FN70: En ny dagsorden. les mer…

Innspill til «FN70: En ny dagsorden»

2015 24 oktober
av LUHM
FN 2015


De forente nasjoner (FN) ble offisielt etablert den 24. oktober 1945, som en etterfølger av Folkeforbundet for å stoppe krig og danne en plattform for dialog.

Utenriksdepartementet spør i forbindelse med prosjektet FN70, som skal bidra til å oppdatere norsk FN-politikk og initiere debatt om FN i Norge:

Hvordan kan Norge bidra til å forbedre FN, hvordan kan gode ideer gjennomføres gitt at medlemsland ofte har ulike syn, og hvilke reformforslag er mest gjennomførbare?

LUHM har sendt innspill, som kort oppsummert sier:
FN-konvensjonene for narkotika ble laget i 1961. Det var ikke tenkt at det internasjonale rammeverket skulle føre til krig, vold, rasisme, brudd på menneskerettigheter, finansiering av terrorisme, korrupsjon, hvitvasking og svekkelse av demokratier.

Mens de forbudsskapte problemene øker, svekkes tilliten til FN som problemløser.

Cannabis må lovliggjøres på internasjonalt nivå. Et rammeverk lignende WHOs tobakkskonvensjon vil være mer samfunnsnyttig enn forbudspolitikk. les mer…

Det uoppnåelige målet om et rusfritt samfunn

2015 23 juni
av LUHM
Avholdsbevegelsen


Avholdsbevegelsen har spilt en sentral rolle i utformingen av både norsk alkohol- og cannabispolitikk. Sammen med politiet er de sterke lobbyister for å opprettholde forbudspolitikken. De ønsker ikke å endre internasjonal eller nasjonal lovgivning, og mener at alternative straffereaksjoner er en bedre løsning enn lovliggjøring og regulering.

Det vil ikke gjøre noe med det illegale markedet og forbudsskapte problemer som krig, vold, rasisme, finansiering av terrorisme, korrupsjon, hvitvasking og svekkelse av demokratier. Flere må delta i debatten, vi kan ikke akseptere kostnadene som er knyttet til forbudspolitikken.

Cannabis må lovliggjøres på internasjonalt nivå. Nasjonalt kan det opprettes utsalgssteder lignende vinmonopolordningen. les mer…

Høringsuttalelse til «Endring av narkotikaforskriften»

2015 12 juni
av LUHM
Legemiddelmeldingen


I Helse- og omsorgsdepartementets tilråding fra 22. mai 2015, om «Legemiddelmeldingen – Riktig bruk – bedre helse», Meld. St. 28 (2014–2015), står det at meldingen «gir en helhetlig gjennomgang av legemiddelpolitikken i Norge. Det foreslås å oppdatere de legemiddelpolitiske målsettingene, slik at de blir mer i tråd med de generelle helsepolitiske målene.»

Legemiddelmeldingen er ikke lagt ut på høring, men vil bli diskutert i Stortinget.

På vegne av Helse-og omsorgsdepartementet sendte Statens legemiddelverk den 13. mars et forslag ut på høring om endring av narkotikaforskriften § 19. I høringsbrevet ble det også vist til § 1.

I FN blir det diskutert om de internasjonale konvensjonene for narkotika skal endres, og helseminister Bent Høie har oppfordret til en åpen og ærlig debatt i forkant av neste års spesialsesjon i FN, UNGASS 2016.

Høringsuttalelsen tar derfor ikke bare utgangspunkt i narkotikaforskriftens § 19, men også § 1, Stortingsmeldingens tittel «Riktig bruk – bedre helse» og den etterspurte debatten om endring av FN-konvensjonene.

Folkeaksjonen LUHMs høringsuttalelse går i korte trekk ut på at det må skilles mellom de ulike rusmidlene, og at ikke alt forbruk av cannabis er misbruk. Det å tvinge forbrukere av cannabis inn i behandlingsopplegg, gjennom å true med bot el., er uetisk og sløsing med fellesskapets ressurser og midler. De som får problemer med bruk av cannabis bør få hjelp på samme måte som med lovlige rusmidler. De som ikke har problemer med bruk av cannabis trenger verken hjelp eller straff.

Det å lovliggjøre cannabis for en liten gruppe mennesker har ingen innvirkning på det illegale markedet. Hvis man er oppriktig bekymret for illegal omsetning og alt det medfører av problemer (globalt og nasjonalt) bør man ta politiske grep slik at cannabis kan lovliggjøres og reguleres på en måte som ikke bare i teorien, men i praksis kan erstatte det illegale markedet med et lovlig. Cannabis må lovliggjøres for rekreasjonell bruk, solgt i utsalgssteder lignende Vinmonopolordningen.

Innspill til UNGASS: Det må være ærlighet om at cannabis brukes som rus-/nytelsesmiddel, og at lovliggjøring og regulering må ta hensyn til det for å finne en god løsning på problemene med det illegale markedet. les mer…